Monumenten op deze route
Deze kerk uit 1863 is van belang als merendeels gaaf bewaard gebleven voorbeeld van kerkelijke bouwkunst uit het derde kwart van de 19de eeuw. In het interieur een neobarok hoofdaltaar en een orgel van L.S. Ypma.
In 1631 nabij Leiden gebouwd als volmolen voor de textielindustrie en eindigde deze molen daar als houtzaagmolen. In 1865 is de molen verplaatst naar ’t Zand, werd hier omgebouwd tot korenmolen en kreeg de naam De Hoop.
Boerderij die tussen 1832 en 1877 is gebouwd met onder andere van het strand afkomstig hout. Het is de enige van de acht boerderijen die rond het Dorpsplein die nog in originele staat is. Tegenwoordig een museum dat de naam van de voorlaatste bewoonster draagt.
Op deze plek stond voor het jaar 1700 al een kerk die in 1859 door storm is verwoest. De huidige kerk dateert uit 1861 en de houten toren uit 1865. Sinds 1960 niet meer als kerk in gebruik.
Stolp uit 1916 met ronde schoorsteen. In 1811 kocht ene Jan de Vries de boerderij die eerder op deze plek stond. Jan was kapitein op Surinamevaarders. Een van die schepen waarmee hij voer heette De Surinaamse Vriend. Vandaar de naam, die ook op deze nieuwe boerderij overging.
Schepradmolen uit 1840, nog geregeld in bedrijf om de afdeling D van de Zijper polder te bemalen. Door de laatste eigenaar maalvaardig gerestaureerd. Nu eigendom van Stichting De Zijper Molens.
Molen uit 1895 met een stalen scheprad die de afdeling P van de Zijper polder bemaalt. Het is de enige buitenkruier onder de Zijper molens. In de molen een kleine kamer met slechts één bedstede, waar toch ooit een familie van vier personen woonde. De molen was tot 1960 in bedrijf.
Nadat de kerk die eerder op deze plek stond in 1859 door storm werd weggevaagd is in 1861 de huidige kerk gebouwd. De toren volgde pas in 1865 en twee jaar later een verlicht uurwerk. Sinds 1960 niet meer als kerk in gebruik.
Sluiscomplex bestaande uit een sluis (1764-1766) met vaste brug en sluiswachterswoning (1914).
De sluis verloor zijn zeewerende functie in 1847 toen ten noorden van de Zijpe de Anna Paulownapolder werd drooggemaakt.
Stolphoeve Groenland
Omstreeks 1640 gebouwd als buitenplaats voor een vermogende familie. In 1773 verkocht aan Dirk Hopman, kapitein der Walvisvaart op Groenland, waar de hoeve haar naam aan dankt. Hij zette twee walviskaken op de oprijlaan. Van 1831 tot 1985 in gebruik als boerderij. Sinds 1987 in particulier bezit.
Deze Noordhollandse poldermolen dateert uit ongeveer 1597. In dat jaar werden de Zijpe- en Hazepolder definitief drooggelegd. De molen bemaalde polder V, een deelgebied van de Zijpe- en Hazepolder. Vanaf 1966 werd de bemaling overgenomen door een dieselgemaal.
17de eeuwse watermolen die de afdeling O en T van de Zijpe bemaalt. Tot 1966 werd dit gebied uitsluitend op windkracht bemalen, daarna met een elektrisch gemaal. De molen is tussen 1974 en 1980 gerestaureerd en is bewoond.
Geschiedenis Zijpe in het kort
Na een aantal mislukte pogingen slaagde men er in 1597 eindelijk in de Zijpe definitief te bedijken. Twintig molens hielden de polder droog. Langs de Grote Sloot, die de nieuwe polder in de lengte doorsneed, ontstonden de buurtschappen Burgerbrug, Sint Maartensbrug, Schagerbrug en Oudesluis. De Grote Sloot zelf was de levensader van de Zijpe met veel scheepvaart en daaraan verwante nering. Aanvankelijk was de Zijpe een veeteelt-polder met wat akkerbouw. In de loop der jaren heeft de bloembollenteelt de overhand gekregen. Na de oorlog kwam er een grote groei in toerisme en recreatie.